Berpantang Di Musim Hujan.

Bila dah masuk hujung tahun ni biasanya akan datang musim monsun. Hujan jer sepanjang hari. Untuk ibu-ibu yang baru melahirkan keadaan jadi lebih mencabar bila mana nak berpantang, mana nak jaga anak. Khasnya yang duduk di kawasan rendah yang mudah banjir.

1. BAB MANDI

Kemy nak nasihatkan supaya berjaga-jaga sebab cuaca hujan hari pun sejuk. Masa mandi pastikan mandi mandian herba, dengan air yng suam. JANGAN PAKAI AIR SEJUK. Nanti boleh bentan. mengigil satu badan. lepas tu jangan mandi lama-lama tau.

2. BAB BERPARAM

Bila musim sejuk ni, kenalah PAKAI PARAM, PILIS DAN TAPEL PERUT. Sapu rata-rata satu badan setiap kali lepas mandi untuk elakkan mudah masuk angin. Kena sentiasa beringat kalau badan masuk angin nanti bisa-bisa badan. Ok!

3. BAB BAJU

Untuk bab baju pun kena beringat, JANGAN PAKAI BAJU NIPIS masa musim hujan ni. kan sejuk. Pakai jaket. PAKAI STOKIN. Sediakan banyak stokin tau. musim hujan ni kan lembab jer. Nanti bila stokin basah boleh tukar pakai yang baru tak basah.

4. BAB MAKAN MINUM

Ambil makan sekucupnya. jangan berlebih jangan kurang. Elak makan makanan yang tak dimasak. JANGAN AMBIL AIS. Orang sihat pun kalau ambil ais masa musim sejuk ni boleh mudarat, inikan pula ibu berpantang. jangan lupa, MINUM MINUMAN HERBA suam-suam, jangan tunggu sejuk. Mudah jer kan?

Last sekali, pastikan sentiasa bersedia jika perlu dipindahkan. Persiapan ibu dan baby sentiasa dalam beg. Jangan tertinggal keprluan berpantang dan keperluan baby. Plan awal jika sudah tahu kawasan rumah ibu memang berpotensi untuk banjir.

Kemy doakan keselamatan semua ibu-ibu hamil dan yang sedang berpantang sepanjang musim hujan ni. Jaga diri ok!

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

More to explorer

Berpantang Di Musim Hujan.

Bila dah masuk hujung tahun ni biasanya akan datang musim monsun. Hujan jer sepanjang hari. Untuk ibu-ibu yang baru melahirkan keadaan jadi lebih mencabar bila mana nak berpantang, mana nak jaga anak. Khasnya yang duduk di kawasan rendah yang mudah banjir.

PERCUMA

EBOOK

Kami Komited Membantu Ibu-Ibu Hamil Yang Bakal Berpantang Untuk Melalui Tempoh Yang Indah Sepanjang Berpantang

20155978_179782705894818_130101844862014440_n

Kemy – Co Founder Helohana

Beliau adaalah salah seorang co-founder pada syarikat Helohana . Dengan Latar belakang keluarga selama 48 tahun dalam bidang perbidanan melayu lama, Kemy dan Helohana sangat komited membantu ibu-ibu berpantang menjalani tempoh berpantang yang seronok dan indah. Kini ilmu ini dikongsikan untuk semua ibu-ibu diluar sana.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *